Нове дослідження кидає виклик традиційній західній музичній теорії, демонструючи, що сприйняття гармонії не обмежується суто математичними співвідношеннями, як вважалося раніше. Натомість, гармонія може посилюватися за рахунок незначних відхилень та використання не-західних інструментів, відкриваючи ширший спектр музичної консонантності та дисонантності. Це відкриття, зроблене за допомогою масштабних поведінкових експериментів, свідчить про те, що багато чого можна запозичити з музичних інструментів та теорій інших культур, а також відкриває нові можливості для музичної творчості та насолоди.
Нове дослідження демонструє, що тембр та налаштування музичних інструментів можуть впливати на наше сприйняття гармонії. Ці висновки кидають виклик століттям західної музичної теорії та заохочують до більших експериментів з інструментами різних культур.
Згідно з давньогрецьким філософом Піфагором, «консонанс» – приємнозвучне поєднання нот – створюється спеціальними співвідношеннями між простими числами, такими як 3 і 4. Останнім часом вчені шукали цьому психологічні пояснення, але цим «цілочисельним співвідношенням» досі приписують здатність робити акорд красивим, а відхилення від них вважається «дисонансом», неприємним звучанням.
Однак дослідники з Кембриджського університету, Принстона та Інституту Макса Планка з емпіричної естетики виявили два ключових аспекти, в яких Піфагор помилявся.
Їхнє дослідження, опубліковане в журналі Nature Communications, показує, що за звичайного прослуховування музики ми насправді не віддаємо перевагу акордам, які ідеально відповідають цим математичним співвідношенням.
«Ми віддаємо перевагу незначним відхиленням. Нам подобається трохи недосконалості, тому що вона оживляє звуки, і це нас приваблює», – сказав співавтор дослідження доктор Пітер Гаррісон з факультету музики Кембриджського університету та директор його Центру музики та науки.
Дослідники також виявили, що роль цих математичних співвідношень зникає, коли йдеться про певні музичні інструменти, менш знайомі західним музикантам, аудиторії та науковцям. Це стосується дзвонів, гонгів, різновидів ксилофонів та інших інструментів із визначеною висотою звучання, що належать до ударних. Зокрема, вони досліджували «бонанг» – інструмент яванського гамелану, виготовлений із набору малих гонгів.
Коли ми використовуємо інструменти, такі як бонанг, особливі числа Піфагора втрачають значення, і ми стикаємося з зовсім новими моделями консонансу та дисонансу.
Форма деяких ударних інструментів означає, що коли ви їх вдаряєте, і вони резонують, їхні частотні компоненти не відповідають традиційним математичним співвідношенням. Саме тоді ми спостерігаємо цікаві речі.
Західні дослідження були сильно зосереджені на знайомих оркестрових інструментах, але інші музичні культури використовують інструменти, які через свою форму та фізичні властивості є «негармонійними», як ми їх називаємо.
Доктор Пітер Гаррісон
Дослідники створили онлайн-лабораторію, в якій понад 4 000 людей із США та Південної Кореї взяли участь у 23 поведінкових експериментах. Учасникам програвали акорди та пропонували оцінити їхню приємність за допомогою цифрової рейтингової шкали або використовувати слайдер для налаштування окремих нот в акорді, щоб зробити його звучання більш приємним. Експерименти дали понад 235 000 людських оцінок.
Експерименти досліджували музичні акорди з різних точок зору. Деякі зосереджувалися на конкретних музичних інтервалах і просили учасників оцінити, чи вони віддають перевагу їх ідеальному настроюванню, трохи підвищеному або трохи пониженому. Дослідники були здивовані, виявивши значну перевагу до незначної недосконалості, або «негармонічності». Інші експерименти досліджували сприйняття гармонії за допомогою західних і незахідних музичних інструментів, включаючи бонанг.
Інтуїтивне сприйняття нових видів гармонії
Дослідники виявили, що консонанси бонангу точно відповідають особливій музичній шкалі, що використовується в індонезійській культурі, з якої він походить. Ці консонанси неможливо відтворити, наприклад, на західному фортепіано, оскільки вони потрапляють між нотами традиційно використовуваної шкали.
Наші висновки кидають виклик традиційній уяві про те, що гармонія може бути лише однією, що акорди повинні відображати ці математичні співвідношення. Ми показуємо, що існує набагато більше видів гармонії, і що є вагомі причини, чому інші культури їх розвинули.
Доктор Гаррісон
Важливо зазначити, що дослідження свідчить про те, що його учасники – не професійні музиканти, незнайомі з яванською музикою – інтуїтивно сприйняли нові консонанси тонів бонангу.
Створення музики полягає в тому, щоб досліджувати творчі можливості певного набору якостей, наприклад, з’ясувати, які мелодії можна грати на флейті або які звуки можна створювати ротом.
Наші висновки свідчать про те, що якщо використовувати різні інструменти, можна відкрити зовсім нову гармонійну мову, яку люди інтуїтивно сприймають, їм не потрібно її вивчати, щоб оцінити. Багато експериментальної музики в останні 100 років західної класичної музики було досить складною для слухачів, оскільки вона містить дуже абстрактні структури, які важко сприймати. На відміну від цього, такі психологічні відкриття, як наше, можуть допомогти створити нову музику, яку слухачі сприйматимуть інтуїтивно.
Доктор Гаррісон
Цікаві можливості для музикантів та продюсерів
Доктор Гаррісон сподівається, що це дослідження спонукає музикантів спробувати незнайомі інструменти та побачити, чи пропонують вони нові гармонії та відкривають нові творчі можливості.
Зараз багато поп-музики намагається поєднати західну гармонію з місцевими мелодіями Близького Сходу, Індії та інших частин світу. Це може бути більш-менш успішним, але одна проблема полягає в тому, що ноти можуть звучати дисонансно, якщо їх грати на західних інструментах.
Музиканти та продюсери можуть покращити цю комбінацію, якщо візьмуть до уваги наші висновки та розглянуть зміну тембру, якості звучання, використовуючи спеціально підібрані реальні або синтезовані інструменти. Тоді вони справді можуть отримати найкраще з обох світів: гармонію та місцеві системи звукорядів.
Доктор Гаррісон
Гаррісон та його колеги досліджують різні види інструментів та проводять подальші дослідження для вивчення ширшого спектра культур. Зокрема, вони хотіли б отримати інформацію від музикантів, які використовують «негармонійні» інструменти, щоб зрозуміти, чи вони внутрішньо засвоїли інші концепції гармонії порівняно з учасниками цього дослідження з західних країн.